آنژین

آنژین ,آنژین پرینزمتال,آنژین گلو,آنژین گلو چیست,آنژین پایدار,آنژین پرینزمتال چیست,تشخیص آنژین پرینزمتال,علت آنژین پرینزمتال,آنژین گلو در کودکان

آنژین , آنژین پرینزمتال , آنژین گلو , آنژین گلو چیست

توضیحاتی در مورد آنژین

آنژین واژه ای است برای درد قفسه سینه که در اثر ، گردش کم خون ، به عضله قلب فشار وارد می شود . بیماری آنژینها نشانه ای از بیماری قلبی و عروقی است . اما بیماری آنژینها معمولاً در بین مردم با علائمی مانند فشار ، سنگینی ، تنگی و یا درد در قفسه سینه شناخته شده است . آنژینها ، که گاهی آنژینها صدری هم گفته می شود ، در اثر یک اختلال ناگهانی در سلامت بدن ، رخ می دهد . بیماری آنژینها معمولاً قابل تشخیص است ، اما گاهی علائم آن ، مانند احساس ناراحتی در قفسه سینه و یا درد سینه با علائم مشکلات در هضم ، اشتباه گرفته می شود . اگر بدون دلیل دچار درد در قفسه سینه شدید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید . درد و ناراحتی در قفسه سینه یکی از نشانه های بیماری آنژینها است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آنژین صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آنژین قلبی

آنژینهای صدری یا آنژینهای قلبی (به انگلیسی و از ریشه لاتین Angina pectoris) که به آن “چِست پین” (به انگلیسی chest pain) هم گفته می‌شود به وضعیتی گویند که بیمار دچار درد قفسه سینه شده باشد که منشأ درد مشکل در شریان‌های کرونر باشد. دلیل ظهور آنژینهای صدری فقدان اکسیژن کافی در ماهیچه‌های قلبی‌است. این درد بیشتر در ناحیه میان‌سینه چپ و با قابلیت انتشار (بیشتر در نوع ناپایدار) به بازوی چپ (گاه هردو بازو)، فک و بخش میانه دو شانه نیز دارد

آنژین گلو

انواع مختلفی از آنژینها وجود دارد، آسیب شناسی این مشکل به واسطۀ التهاب در ناحیۀ گلو مشخص می‌گردد. فرق بین آنژینهای سرخ و آنژینهای سفید، که رنگ گلوی بیمار را تشریح می‌کند، به دو بیماری خاص مربوط نیست، چرا که بسیاری از آنها می‌توانند هر رنگی ایجاد کنند. در هر دو مورد، ما شاهد درد در ناحیۀ گلو هستیم، که ممکن است بسیار شدید باشد و قورت دادن را برای فرد مشکل کند، ضمناً ممکن است همراه با تب و اغلب سر درد باشد. برخی از انواع آنژینها همراه با علائم سرخوردگی یا استفراغ هستند. آنچه که اهمیت دارد، تفاوت بین آنژینهای ویروسی و آنژینهای باکتریایی است؛ اول اینکه درمان این دو یکسان نیست و نکتۀ بسیار مهم دیگر این که یکی از انواع آنژینهای باکتریایی، به نام استرپتوکوک همولیتیک از گروه A، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و شدیدی حتی در ناحیۀ قلب بشود. به همین علت برخی افراد با انگیزۀ پیشگیری از این مشکلات شروع به خود درمانی به واسطۀ آنتی بیوتیک ها می‌کنند که البته این خوددرمانی به هیچ شکل قابل توجیه نیست.

علت آنژین قلبی

آنژینهای (درد قفسه سینه) ناشی از انسداد نسبی شریان‌های کرونر قلب به مفهوم این است که قلب، خون کافی به‌خصوص در هنگام ورزش، فعالیت نیمه‌سنگین و سنگین یا مواجهه با استرس دریافت نمی‌کند. اگر درد قفسهٔ سینه در هنگام استراحت وجود داشته ویا درد پس از تظاهر، ظرف چند دقیقه بهبود نیابد احتمال حمله قلبی وجود داشته و باید بیمار به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود. بعضی عوامل خطرساز پیدایش آنژینهای سن بالا٬ جنسیت با درصد بالای بروز در مردان٬ یائسگی٬ سابقه‌خانوادگی آنژینی٬ دیابت٬ مصرف دخانیات٬ کلسترول بالا(هایپرکلسترولمی)٬ افزایش لحظه‌ای یا زیادی فشار خون مزمن٬ چاقی٬ کمی تحرک و فعالیت بدنی و استرس می‌باشند.

نشانه های آنژین قلبی

علائم بیماری آنژینی : • درد و ناراحتی در قفسه سینه • درد بازو، گردن، فک، شانه و پشت قفسه سینه • حالت تهوعخستگی • تنفس های کوتاه • تعریق • سرگیجه علائم آنژینهای پایدار: • در زمانی فعالیت شدید قلب اتفاق می افتد مانند هنگام بالا رفتن از پله یا ورزش کردن • معمولاً قابل پیش بینی است و مشابه دردهای قبلی قفسه سینه است که پیش از آن تجربه کرده اید. • مدت کوتاه و کمتر از 5 دقیقه ادامه دارد. • با استراحت و مصرف دارو بسیار زود برطرف می شود. علائم آنژینهای ناپایدار: • فقط در زمان استراحت رخ می دهد. • الگوی همیشگی دردهای آنژینی تغییر می کند. • غیرمنتظره و ناگهانی اتفاق می افتد. • از آنژینهای پایدار بسیار طولانی تر است و ممکن است 30 دقیقه طول بکشد. • با استراحت و مصرف دارو برطرف نمی شود. • ممکن است از نشانه های حمله قلبی باشد.

انواع آنژین قلبی

معمولاً آنژینها موقتی است و گاهی هم دردی مزمن و ماندگار است. از نظر پزشکی آنژینها به دو نوع تقسیم می‌شود: آنژینهای پایدار آنژینهای پایدار(stable angina) نوعی ایسکمی در میوکارد است که بدلیل افزایش درخواست (demand) متابولیک ماهیچه قلب (میوکارد) رخ می‌دهد. دلیل بروز درد یا شرایط افزایش کار قلب شامل فعالیت بدنی٬ استرس با منشأ روانی و واکنش به هوای سرد بوده یا بدلیل آسیب‌های غیر قلبی که نیاز به اکسیژن را افزایش داده یا پرفیوژن قلبی را کاهش می‌دهند. از این موارد می‌توان به کم‌خونی حاد٬ هیپرتیروئیدیسم٬ فشارخون بالا و تب شدید اشاره نمود. درد بیمار با هرکدام از دلایل بالا ظاهر گردیده و با استراحت محو می‌شود. مهم‌ترین علت ابتلا به آنژینهای پایدار وجود آترواسکلروز ثابت در شریان کرونر بوده که ۷۰ تا ۷۵ درصد مجرای شریان بسته شده باشد. مدت‌زمان بروز درد از یک تا ۲۰ دقیقه ممکن است متغیر باشد و پاسخ فارماکولوژیک بیمار به نیتروگلیسرین زیرزبانی (TNG) مناسب است. آنژینهای ناپایدار آنژینها ناپایدار(Unstable angina) می‌تواند بدون مقدمه ایجاد شود یا آنژینهای پایداری که حتی در حالت استراحت توسط شخص حس شود، آنژینهای حالت ناپایدار به خود گرفته‌است. تمام شرایط و حالات آنژینهای پایدار شامل محدوده ایجاد درد و کیفیت آن در این نوع آنژینها نیز وجود دارد اما شدت و تناوب و مدت‌زمان آن شدیدتر است. آنژینهای ناپایدار بسیار خطرناک بوده و در ۱۰ درصد بیماران به یک سکته قلبی تبدیل می‌شود. علت آن کمبود اکسیژن مورد نیاز بافت ماهیچه قلب است. این کمبود اکسیژن به دلیل افزایش نیاز میوکارد نبوده و به علت ناتوانی قلب در پمپ کردن خون کافی درون شریان کرونر ایجاد می‌شود. درد در این نوع آنژینها نیز به علت وجود انسداد و تنگی پلاکتی درون کرونر است ولی شکسته شدن پلاک‌های درون کرونر و ایجاد میکروآمبولی می‌تواند منجر به انسدادهای دیگری شود. درمان و دخالت‌های پزشکی و پیگیری آنژینهای ناپایدار همان است که در آنژینهای پایدار وجود دارد.

پیشگیری از بیماری آنژین

پیشگیری از بیماری آنژینی: شما می توانید برای پیشگیری از آنژینها شیوه زندگی سالم را در پیش بگیرید و اگر در حال حاضر دچار آنژین هستید: • ترک سیگار • کنترل بیماریها، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت • داشتن یک رژیم غذایی سالم • افزایش فعالیت بدنی بعد از تائید پزشک مربوطه • حفظ وزن سالم • کاهش سطح استرس

آنژین پرینزمتال

آنژینها (در هردو نوع) در بیمار پیش از احساس مشخصه درد خود را با احساس ناراحتی٬ هراس٬ سوزش٬ احساس فشار و سنگینی بر روی قفسه سینه بروز می‌دهد. ازآنجا که سنسورهای درد مشخص مربوط به قلب بر روی اعصاب وجود نداشته و بطور اشتراکی از سری اعصاب درد پوستی و اندام فوقانی بهره می‌برد٬ درد ناشی از آنژینها بصورت قابل انتشار به بازو٬ انگشت کوچک دست چپ٬ فک و گردن است. درد فشارنده در ناحیه قفسه سینه و ازبین رفتن آن ظرف چند دقیقه پس از استراحت یا مصرف دارو تجویز شده توسط پزشک از شاخصه‌های نوع پایدار آن است. در برخی بیماران حالت تهوع٬ احساس کاذب آروغ زدن و تعریق نیز همراه با درد بروز می‌کند. نوعی آنژینها با نام آنژینهای پرینزمتال وجود دارد که بیشتر در زنان جوان دیده می‌شود و در آن رگ‌های کرونر عادی و بدون انسداد بوده و دلیل آن اسپاسم در شریان کرونر است.

راههای درمان بیماری آنژین

راههای درمان بیماری آنژینی : درمان اصلی آنژینها بر اساس علائم آن است: داروهایی که تب را پایین می‌آورند و درد را کم می‌کنند، و احتمالاً همراه با مواد ضد عفونی کنندۀ گلو. این درمان ها عموماً برای پشت سر گذراندن اوج بیماری کفایت می‌کنند. مصرف آنتی بیوتیک ها ثابت نمی‌کند که آنژینهای باکتریایی است، باکتریایی بودن آنژینها به راحتی و به سرعت به کمک یک معاینه توسط پزشک معالج هنگام مراجعه تشخیص داده می‌شود. اگر پزشک تان برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، درمان را تا انتها پیگیری کنید و به بهانه اینکه علائم از بین رفته اند، مصرف داروها را متوقف نکنید. ناتمام رها کردن دورۀ درمان، بهترین روش برای به وجود آوردن باکتری های مقاوم به درمان است ! رژیم‌ غذایی‌ در بیماران مبتلا به آنژین : • توصیه‌ می‌شود غذاهای‌ کم‌ چرب‌ و کم‌ نمک‌ استفاده‌ نمایید. • در صورت‌ اضافه‌ وزن‌، وزن‌ خود را کم‌ کنید. • استفاده از غذای حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع ، چربی ترانس ، کلسترول و سدیم. • شروع یک رژیم غذایی سالم با مقدار محدود از چربی های اشباع شده، مصرف مقادیر بالای غلات سبوس دار و مصرف بالای میوه ها و سبزیجات.

هدف از درمان آنژین

هدف از درمان آنژین بازگرداندن توانایی انجام زندگی روزمره و توان فعالیت به میزان متوسط و درمان بیماری قلبی زمینه‌ای و پیشگیری از وخیم شدن آن است.زمانیکه درد قلبی شدید بوده و با تعریق یا تهوع همراه است بهتر است از فعالیت اجتناب نموده و با مرکز فوریتهای پزشکی یا همان اورژانس 115 تماس بگیرید و کمک بخواهید. درمان دارویی استفاده از داروهای نیترات دار همانند نیتروگلیسیرین: نیترات‌ها باعث انبساط موقت شریانها، و در نتیجه احیای جریان خون در رگهای جریان پایین می‌گردد. این دارو به فرم‌های متنوعی در بازار موجود است. از عوارض جانبی این قسم از داروها می‌توان به سرگیجه و سردرد اشاره کرد. استفاده از داروهای بلوک کننده بتا: (نظیر پروپرانولول یا آتنولول)این داروها با توقف اثر اپینفرین بر روی گیرنده‌های بتای قلب و در نتیجه باعث کاهش سرعت فعالیت قلبی و فشار خون می‌گردند. بیماران آسمی از این دارو پرهیز داده می‌شوند. استفاده از داروهای بلوک کننده کانال کلسیم: آنتاگونیست کلسیم (نظیر نیفدیپین، وراپامیل، دیلتیازم) این داروها همانند نیترات‌ها عمل می‌کنند و باعث انبساط شریانها می‌گردند، اما طرز کارشان متفاوت است. استفاده از داروهای آسپیرین: آسپیرین با اختلال در انعقاد خون باعث کاهش احتمال تشکیل لخته‌های خطر زا در قلب می‌شود. استفاده از داروهای ضد-پلاکت: از این قسم داروها برای بیمارانی استفاده می‌گردد که به آسپیرین حساسیت دارند. نمونهٔ اینگونه دارو Clopidogrel تیکلوپدین است. استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون: داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین را می‌توان نام برد. درمان تهاجمی(Invasive) در صورت مؤثر نشدن داروها ممکن است جراحی لازم شود روش‌های مختلف جراحی جهت رفع انسداد عروق خونی یا گشاد کردن عروق وجود دارد که موجب جریان خون بهتر قلب می‌شود . آنژیوپلاستی بای‌پس یا عمل جراحی گذرگاه شریان کرنری

سرایت آنژین گلو

فرد چه طور به آنژین مبتلا می‌شود؟ آنژین به واسطۀ ارتباط مستقیم یا بر اثر پرتاب یک قطرۀ کوچک آلوده منتقل می‌شود. منطقی است که اگر بیمار نیستید از برخورد و تماس با فرد بیمار خودداری کنید و اگر یکی از اطرافیان تان مبتلا به بیماری است، مرتب دست های تان را بشویید. بیماران نیز باید مرتب دست های شان را بشویند، اما مهم تر از آن، این است که هنگام عطسه یا سرفه کردن باید جلوی بینی و دهان شان را با دستمال خوب بپوشانند. اگر آنژین باکتریایی است، خوردن آنتی بیوتیک دورۀ سرایت بیماری را کوتاه می‌کند.

تغذیه و آنژین

پرهیز از چربی‌های اشباع شده مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچربی٬ کافئین و الکل و استفاده از سبزیهای تازه٬ غلات کامل و اسیدهای چرب ضروری در آنژین باید رعایت گردد. مکمل‌های غذایی بویژه اُمگا۳ نیز با تقویت عضله قلب٬ کاهش کلسترول و تقویت بافت همبند و تسهیل کار سلول‌های خونی موجب کاهش علایم آنژین می‌شوند

آنژین ناپایدار

آنژین ناپایدار(به انگلیسی: Unstable angina) نوعی از آنژین صدری است که شرایط غیرطبیعی دارد. تشخیص و تمییز آنژین ناپایدار از انفارکتوس غیر مشخص روی موج کیو بسیار مشکل است.درد ناحیه سینه می‌تواند بدون مقدمه ایجاد شود و همچنین آنژین پایداری که حتی در حالت استراحت توسط شخص حس شود، آنژین حالت ناپایدار به خود گرفته‌است. 

علائم آنژین ناپایدار

تمام شرایط و حالات آنژین پایدار شامل محدوده ایجاد درد و کیفیت آن در این نوع آنژین نیز وجود دارد اما شدت و تناوب و مدت‌زمان آن شدیدتر است. آنژین ناپایدار بسیار خطرناک بوده و در ۱۰ درصد بیماران به یک سکته قلبی تبدیل می‌شود. علت آن کمبود اکسیژن مورد نیاز بافت ماهیچه قلب است. این کمبود اکسیژن به دلیل افزایش نیاز میوکارد نبوده و به علت ناتوانی قلب در پمپ کردن خون کافی درون شریان کرونر ایجاد می‌شود.درد در این نوع آنژین نیز به علت وجود انسداد و تنگی پلاکتی درون کرونر است ولی شکسته شدن پلاک‌های درون کرونر و ایجاد میکروآمبولی می‌تواند منجر به انسدادهای دیگری شود. درمان و دخالت‌های پزشکی و پیگیری آنژین ناپایدار همان است که در آنژین پایدار وجود دارد.

مطالب مرتبط :

همه چیز درباره انواع و عوارض مصرف قرص قلب درد

همه چیز درباره جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی

علت و دلایل و درمان خانگی سوزش قلب هنگام نفس کشیدن

همه چیز درباره علت و درمان تپش قلب ناگهانی با داروهای گیاهی

علائم انواع بیماری های قلبی و عروقی ناشی از استرس